Olgu Şeker / Insurance & Reinsurance
Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları’nda (“Genel Şartlar”) birçok önemli değişikliğin bulunduğu Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartlarında Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ 20/03/2020 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanmış olup 01/04/2020 tarihinde yürürlüğe girecektir.
Maddi Zararlar Teminatı kapsamında değer kaybı, talep edilmesi halinde ilgili branşta ruhsat sahibi sigorta eksperleri tarafından Genel Şartlar’daki esaslar uyarınca tespit edilmekteydi. Yapılan değişiklik ile zararı tespit edecek ilgili branşta ruhsat sahibi eksperler Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezinde kurulacak sistem üzerinden sıra ile atanacak ve yine Genel Şartlar çerçevesinde değer kaybı hesaplanacaktır.
Sürekli sakatlık tazminatı kapsamında yapılan değişiklik ile sürekli bakıcı gideri tazminatı sorumluluğu açısından, “sonradan ortaya çıkması” ifadesi “tıbben gerekli” olması ifadesi ile değiştirilmiştir.
Bunun yanında sürekli sakatlık tazminatına ilişkin sakatlık oranının belirlenmesi için alınması gereken sağlık kurulu raporlarının 20/02/2019 tarihinde yürürlüğe giren ve uygulanmakta olan “Erişkinler İçin Engellilik Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelik ve Çocuklar İçin Özel Gereksinim Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelik” doğrultusunda hazırlanmış olması gerektiği şeklinde güncelleme yapılmıştır.
Genel Şartlar’da hasar ve tazminatın düzenlendiği Tazminat ve Giderlerin Ödenmesi başlıklı maddesinde yapılan değişiklik ile maddi hasarlar açısından kaza sonucu meydana gelen araçtaki parçaların hasar görmesi halinde artık ömrünü tamamlayıp tamamlamadığı veya model yılı dikkate alınmayacak olup onarımının mümkün olup olmadığı veya eşdeğer parça ile değiştirilip değiştirilemediği değerlendirmesi yapılıp buna göre orijinal parça ile değişimin yapılacağı görmekteyiz. Eşdeğer veya yeniden kullanılabilir parça değişiminin mümkün olduğu hallerde sigortacının bilgisi ve onayı olmaksızın değişim yapılırsa sigortacının sorumluluğu benzer hasarlardaki onarım uygulamasına göre belirlenecektir. Henüz onarım aşamasına geçmeden yapılan başvurularda sigortacının onaya ilişkin tercihini 3 gün içerisinde bildirmediği durumda onayı olduğu kabul edilir. Aksini ispat yükü sigortacıya aittir.
Yeni Genel Şartlar ile birilkte, arabuluculu tanımı ve arabuluculuğa ilişkin ifadeler Genel Şartlar’dan çıkarılmıştır. “Arabuluculuğa Başvuru ve Yetkili Mahkeme” başlıklı C.7. maddesinin başlığının “Sigortacıya Başvuru ve Yetkili Mahkeme” olarak değiştirilmiştir.
Bu değişiklik ile Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu’nda ve Türk Ticaret Kanunu’nda yer alan dava şartı olarak zorunlu arabuluculuk kurumu ile doğabilecek çelişkilerin önüne geçilmesinin amaçlandığı düşünülmektedir.
Bu madde altında yapılan önemli bir değişiklik ise sigortalının dava yoluna gitmeden önce “yazılı başvuru” ifadesi; “genel şartların ekinde belirtilen tazminat ödemelerinde istenecek belgelerin tamamı ile birlikte ilgili sigortacıya yazılı başvuruda bulunması” şeklinde düzenlenmiştir. Burada, sigorta şirketine eksik evrak ile başvurunun önüne geçilmesinin amaçlandığı görülmektedir.
Yukarıda bahsettiğimiz değişikliklere ilaveten, yeni Genel Şartlar’da en önemli değişikliklerin Ekler kısmında yapıldığını görüyoruz.
Günümüzde yürürlükte olan Genel Şartlar’daki EK-6’da bulunan “Tazminat Ödemelerinde İstenilecek Belgelerde” oldukça detaylandırma yapılmıştır. Değişiklikler ile sigortacıya başvuruda sunulması gereken evraklar aşağıdaki şekildedir;
Bu değişikliklerde önemle gözlemliyoruz ki; sigorta şirketine başvuruda sunulması gerekli zorunlu evraklar arttırılmıştır.
Değer kaybında kullanılacak formül, destekten yoksun kalma tazminatının hesaplanması, sürekli sakatlık tazminatını hesaplanması gibi aktüeryal hususlar yeni Genel Şartlar’da oldukça detaylandırılmıştır.
Tazminat hesaplamaları ve ödemeleri ile ilgili yapılan değişikliklere dair birkaç önemli hususu aşağıda paylaşmaktayız:
Son olarak, belirtmek isteriz ki, yapılan işbu değişiklikler 01.04.2020 tarihinden sonra akdedilmiş poliçelerde uygulama alanı bulacaktır.
Bültenimiz ile alakalı olarak aklınıza takılan herhangi bir husus olması halinde ve daha detaylı bilgilendirme için her daim bizlere ulaşabilirsiniz.
Ek: Karşılaştırmalı Tablo
DURUKAN HUKUK BÜROSU
Av. Olgu Şeker
Stj. Av. Çağdaş Altınova
Stj. Av. Zeynep Ezgi Uzun
Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları T.C. Resmi Gazete 02.08.2016/29789
|
Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları T.C. Resmi Gazete 20.03.2020/31074 |
ç) İşletilme Hali: Motorlu aracın mekanik aksamının çalışması, (Mekanik aksamı çalışmasa bile motorlu aracın kendiliğinden de olsa hareket haline geçmesi işletilme hali olarak kabul edilir.
e) Eşdeğer (Muadil) Parça: Bir motorlu aracın montajında kullanılan esas-orijinal parçaların değiştirilmesi amacıyla üretilen, ilgili mevzuat (yönetmelik, standard, teknik düzenleme) çerçevesinde belirlenen deney, muayene metotlarına göre orijinal parçayla (kütle, boyut, malzeme ve işlevsellik vb.) kıyaslanarak tespit edilen kriterlere uygunluğunun,
iii) İlgili mevzuat çerçevesinde ömrünü tamamlamış araçlardan veya Hazine Müsteşarlığınca belirlenecek esaslara göre hasarlı araçlardan çıkarılan kodlandırılmış, hasarsız, araç güvenliği ve çevre standartlarını karşılayan eşdeğer niteliğinde olmayan parçaları,
ğ) Arabulucu: 7/6/2012 tarihli ve 6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanununa göre arabuluculuk siciline kayıtlı olup uyuşmazlık çözümünde görev yapan kişiyi,
a) Maddi Zararlar Teminatı: Hak sahibinin
c) Sürekli Sakatlık Teminatı: Üçüncü kişinin sürekli sakatlığı dolayısıyla ileride ekonomik olarak uğrayacağı maddi zararları karşılamak üzere, bu
Sürekli sakatlık tazminatına ilişkin sakatlık oranının belirlenmesinde,
2.1. Sigortacı; hak sahibinin, kaza veya zararın tespit edilebilmesi için bu Sigortacının kendisine iletilen belgelere haklı olarak itiraz etmesi veya kendisinin hak sahibinden ya da başka bir kurumdan haklı olarak yeni bir belge talep etmesi halinde söz konusu süre yeni talep edilen belgenin sigortacının merkez veya şubelerinden birine iletilmesinden sonra başlar. Sigortacı hak sahibinden münhasıran hak sahibinin tazminat hakkını etkileyen bilgi ve belgeleri talep edebilir.
Hasar halinde, hasar gören parça, onarımı mümkün değilse veya eşdeğer parça veya
Eşdeğer veya
C.7. Zarar görenin, zorunlu mali sorumluluk sigortasında öngörülen sınırlar içinde dava yoluna gitmeden önce ilgili sigortacıya yazılı başvuruda bulunması gerekir.
Sigortacının başvuru tarihinden itibaren en geç
Bu Genel Şartlar 1/6/2015 tarihinde yürürlüğe girer. |
ç) İşletilme Hali: Motorlu aracın mekanik aksamının çalışması, (Mekanik aksamı çalışmasa bile motorlu aracın kendiliğinden de olsa hareket haline geçmesi işletilme hali olarak kabul edilir.)
e) Eşdeğer (Muadil) Parça: Bir motorlu aracın montajında kullanılan esas-orijinal parçaların değiştirilmesi amacıyla üretilen, ilgili mevzuat (yönetmelik, standard, teknik düzenleme) çerçevesinde belirlenen deney, muayene metotlarına göre orijinal parçayla (kütle, boyut, malzeme ve işlevsellik vb.) kıyaslanarak tespit edilen kriterlere uygunluğunun, Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından yayımlanan 2015/2 sayılı Motorlu Araç Sigortalarında Eşdeğer Parça Belgeleme Esaslarına İlişkin Genelge ile belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yetkili kuruluşlarca düzenlenecek belgeler yoluyla belgelendirilmesi gereken parçaları, (Bu kapsamda bir belgenin varlığı durumunda, belge konusu parçaların aksi iddia sahibince kanıtlanana kadar eşdeğer kalitede olduğu varsayılır.)
g) Yeniden Kullanılabilir Parça: 30/12/2009 tarihli ve 27448 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ömrünü Tamamlamış Araçların Kontrolü Hakkında Yönetmelik kapsamında düzenlenen kodlandırılmış, hasarsız ve takip edilebilir, araç ve can güvenliği ile çevre standartlarını karşılayan parçaları,
|